ریاست زاگرب مسابقه کرواسی علی کریمی

ریاست: زاگرب مسابقه کرواسی علی کریمی لوکوموتیو زاگرب علی کریمی لیگ برتر کرواسی اشپلیت

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

اگر هر خانواده ایرانی به‌طور میانگین، روزی ٣ کیسه پلاستیکی استفاده کند، هر سال بیش از ٩٤٥‌میلیارد تومان در کشور جهت تأمین این نیاز مصرف می‌شود. استفاده هر کیسه

کیسه‌های هزینه

کیسه های هزینه

عبارات مهم : اقتصاد

اگر هر خانواده ایرانی به طور میانگین، روزی ٣ کیسه پلاستیکی استفاده کند، هر سال بیش از ٩٤٥ میلیارد تومان در کشور جهت تأمین این نیاز مصرف می شود. استفاده هر کیسه پلاستیکی، یک زخم تازه بر پیکره اقتصاد کشور وارد می کند، چراکه تجزیه هر کیسه، ٥٠٠ سال وقت می خواهد؛ نخستین کیسه پلاستیکی رهاشده، هنوز در محیط زیست است!

به گزارش شهروند؛ کیسه های پلاستیکی ولی فقط یکی از هزاران مشتقات پلاستیک ها در همه جای دنیا است ولی استفاده و تولید پلاستیک به خودی خود، یک فعل منفی نیست. استراتژی استفاده از پلاستیک و این که کجا و چطور از پلاستیک های تولیدی استفاده شود، می تواند ترساندن های اقتصاد یک کشور را به وقت تبدیل کند. میزان تحرک در اقتصاد مربوط به مواد پلاستیکی بیش از حد تصور هست. فواید عملکردی گسترده در کنار قیمت پایین، تولید این ماده محبوب را طی نیم قرن گذشته ده ها برابر کرده است.

کیسه‌های هزینه

مجمع جهانی اقتصاد، در گزارشی نوشته هست؛ با این که پلاستیک ها و بسته بندی های پلاستیکی به عنوان بخش جدایی ناپذیر از اقتصاد جهانی تبدیل شده است و سودآوری غیرقابل انکاری دارد، نباید اشتباهات زیست محیطی و اقتصادی متعدد محصولات پلاستیکی را فراموش کرد. بعد از ۴۰ سال از نخستین شروع بازیابی مواد پلاستیکی می دانیم که تنها ۱۴ درصد از بسته بندی های پلاستیکی جهت بازیابی جمع آوری می شوند و این بدان معناست که هر سال ۸۰ تا ۱۲۰ میلیارد دلار مواد بسته بندی پلاستیکی در اقتصاد از بین می روند.

البته مسئله مهم کشور ما در واحدهای بازیافت غیراستاندارد و امکانات کم هست. به نظر می رسد آن طور که باید و شاید، ما توانایی استفاده بهینه و دوباره از پلاستیک های مصرف شده است را نداریم.

اگر هر خانواده ایرانی به‌طور میانگین، روزی ٣ کیسه پلاستیکی استفاده کند، هر سال بیش از ٩٤٥‌میلیارد تومان در کشور جهت تأمین این نیاز مصرف می‌شود. استفاده هر کیسه

بنز از پلاستیک بازیافتی استفاده می کند

مرتضی نیک سرشت، دبیر انجمن صنایع همگن پلاستیک می گوید: در کشورهای توسعه یافته، سرانه مصرف پلاستیک به ازای هر نفر، ١٢٦کیلوگرم است و این درحالی است که این عدد در کشور ما، ٢٦کیلوگرم است.

البته این به معنی وضع بهتر کشور ما در مقایسه با سایر کشورها نیست و کشورهای توسعه یافته به علت ماهیت صنعتی ارزش استفاده بالاتری از پلاستیک دارند. نیک سرشت دراین باره توضیح می دهد: «داستان از این قرار است که شرکت بنز جهت سپر خودروهای خود، از قالب های پلاستیکی دولایه استفاده می کند که لایه زیرین آن که ٨٥ درصد پلاستیک سپر را تشکیل می دهد. نوعی پلاستیک بی کیفیت و بازیافتی هست. پلاستیک لایه رویی ولی از تولیدات خود بنز و با ظاهر قشنگ و کیفیت بالاست.»

موضوع را با بهزاد قره یاضی مدیر دفتر دانش و فناوری شرکت برنامه و بودجه هم درمیان می گذاریم. او می گوید: فارغ از آمارهای موجود، سیاست گذاری در رابطه با استفاده از کیسه پلاستیکی در کشور ما، بسیار غلط هست. اصلا سیاست گذاری وجود ندارد. درکشورهای اروپایی، کیسه های پلاستیکی به فروش می روند. قیمت گذاری اوج جهت کیسه های پلاستیکی نسبت به کیسه های پارچه ای و نخی باعث می شود استفاده از آنها نه جهت کسبه صرف کند، نه جهت مردم.

کیسه‌های هزینه

از پلاستیک درست استفاده کنیم

«وقتی حرف از آمار مصرف پلاستیک می زنیم و آن را نهی می کنیم، دقیقا منظورمان چه پلاستیکی است؟ کیسه پلاستیکی؟ پلاستیک استفاده شده است در قاب مانیتور؟ گوشی تلفن؟ سپر خودرو؟ مصرف پلاستیک یک فعل منفی نیست.» اینها را دبیر انجمن صنایع همگن پلاستیک، مرتضی نیک سرشت گفته و توضیح می دهد: طبق آماری که داریم، در کشورهای توسعه یافته، سرانه استفاده از پلاستیک به ازای هرنفر، ١٢٦کیلوگرم است و این درحالی است که این عدد در کشور ما، ٢٦کیلوگرم است.

اگر هر خانواده ایرانی به‌طور میانگین، روزی ٣ کیسه پلاستیکی استفاده کند، هر سال بیش از ٩٤٥‌میلیارد تومان در کشور جهت تأمین این نیاز مصرف می‌شود. استفاده هر کیسه

در واقع مهم نیست که چقدر پلاستیک در کشور تولید می شود. مهم این است که بتوانیم از این پلاستیک درست استفاده کنیم. به عنوان نمونه در یک سیستم بازیافت و تناوب استاندارد، این پلاستیک را وارد سپر ماشین کنیم.

سرطانی به نام کیسه های پلاستیکی

نیک سرشت می گوید: عنوان کیسه های پلاستیکی ولی عنوان دیگری هست. سیاست های استفاده از کیسه پلاستیکی در فروشگاه ها باید عوض کردن کند. یکی از راه های کنترل مصرف این قسم کیسه ها، فروش آنها با یک قیمت منطقی به مردم است.

کیسه‌های هزینه

به گفته او، واحدهای بازیافت در کشور ما، به اندازه کافی قادر نیستند. واحدهای بزرگی که در کشورهای دیگر مجهز به انواع امکانات اند تا از راه بازیافت پلاستیک، به اقتصاد کشور خود کمک کنند. در کشور ما به زور به ٥٠متر می رسند و از کمترین امکانات، بی بهره اند.

سیاست گذاری غلط کار دستمان داده است

بهزاد قره یاضی مدیر دفتر دانش و فناوری شرکت برنامه و بودجه ولی دل پری از این سیاست گذاری های داخلی دارد. او می گوید: «مشاهدات عینی من، در ٤٠ کشور اروپایی نشان می دهد که در هیچ کجای دنیا به اندازه ایران، استفاده از کیسه پلاستیکی بی رویه و به قانون نیست.

در کشور کرواسی، هرکس که کیسه پلاستیکی را در محیط زیست پیدا کند، می تواند آن را به فروشگاه ها بفروشد.

این کار هم به اقتصاد کشور کرواسی کمک می کند، هم حجم کیسه پلاستیکی در تناوب تولید را کم کردن می دهد.

در فیلیپین، همه فروشگاه ها به جای استفاده از کیسه پلاستیکی، از ساک های پارچه ای یا پاکت های کاغذی استفاده می کنند. این درحالی است که مجموعه جزایر فیلیپین از لحاظ توسعه یافتگی، از کشور عزیزمان ایران عقب تر است.» او ادامه می دهد: «مزارع کشاورزی ما در بزرگراه ها، تبدیل به مزارع کشت پلاستیک شده است و کسی توجهی به این فاجعه نمی کند.»

کیسه های پلاستیکی در فروشگاه ها ممنوع شود

«یکی از راه های حل این مسئله این است که باید ارایه و توزیع کیسه پلاستیکی در فروشگاه ها ممنوع شود و فرهنگ انجام تبلیغات روی کیسه های پلاستیکی، اصلاح شود.» قره یاضی با اشاره به این موضوع، می گوید: «همچنین صداوسیما باید اهمیت این عنوان را در نظر گرفته و گوشه ای از ماجرا را در دست بگیرند.» مدیر دفتر دانش و فناوری شرکت برنامه و بودجه همچنین می گوید: کمپانی های تولید آب معدنی و کالاهای مشابه، باید جهت بازپس گیری ظروف پلاستیکی از مردم، تمهیدات مورد نیاز را بیندیشند و طرح های تشویقی راه بیندازند. تصور کنید اگر مردم می توانستند بطری های پلاستیکی خود را بفروشند، چه اتفاقی می افتاد؟

قره یاضی ادامه می دهد: دولت که نمی تواند جهت همه چیز یارانه بدهد. حلقه مصرف کننده و تولیدکننده می توانند این مسئله را حل کنند. من فکر می کنم کاری که دولت می تواند انجام دهد، تعیین مالیات جهت تولید زباله پلاستیکی است.

بالاخره چقدر پلاستیک در کشور عزیزمان ایران تولید می شود؟

نیک سرشت از تولید پلاستیک در کشور می گوید: براساس آمار مصرف بورس کالا، حدود ٣,٥ میلیون تن در سال است که از این ٣.٥میلیون تن، تقریبا ٢ میلیون تن آن صادر شده است و یک میلیون تن آن به مصرف داخلی رسیده هست. نیک سرشت تولید پلاستیک زیست تخریب پذیر در ایران، را بی معنا می داند و اعتقاد هست؛ پلیمر مهم مورد استفاده در این نوع پلاستیک ها بسیار گرانقیمت است و درکشور ما سرمایه گذاری در این حوزه و جهت تولید پلاستیک زیست تخریب پذیر، صرفه اقتصادی ندارد. او می گوید: مسئله آنجاست که آنچه به عنوان زیست تخریب پذیر به دست مردم می دهند، در واقع زیست تخریب پذیر نیست و کربنات بالایی هم دارد.

سالانه ٩٤٥ میلیارد تومان دور ریخته می شود

کیسه های پلاستیکی در محیط زیست رها می شوند و تجزیه نمی شوند. این فقط ظاهر ماجراست که همه به آن توجه می کنند. این رهاشدن در طبیعت، یک بعد پنهان اقتصادی هم دارد. نیک سرشت می گوید: «با توجه به این که هر کیلو کیسه پلاستیکی حدود ٦ تا ٧ هزار تومان قیمت گذاری می شود، می توان گفت؛ هزینه تولید هر پلاستیک بین ٢٠ تا ٥٠تومان تمام می شود.» حالا تصور کنید؛ طبق آخرین اعلام محیط زیست که زیست بوم آن را منتشر کرده، هرخانواده ایرانی روزانه سه کیسه پلاستیکی استفاده می کند که با احتساب داشتن حدود ٢٥ میلیون خانوار در ایران، روزانه حدود ٧٥ میلیون کیسه پلاستیکی مورد استفاده قرار می گیرد. با این اوصاف، ماهانه ٢ میلیارد و ٢٥٠ میلیون و هر سال بیش از ٢٧ میلیارد کیسه پلاستیکی در کشور استفاده می شود. اگر قیمت هر پلاستیک را به طور میانگین، ٣٥تومان درنظر بگیریم، در یک سال جهت تولید این حجم از کیسه پلاستیکی، ٩٤٥ میلیارد تومان هزینه می شود.

تکاپوی نجات اقتصاد پلاستیک

در همه جای دنیا به تکاپوی اصلاح این وضع افتاده اند. مجمع جهانی اقتصاد در گزارش خود نوشته هست؛ براساس مطالعات صورت گرفته، حدود ٤ درصد از توليد نفت در دنیا صرف توليد مواد پلاستيكي مي شود و این یعنی توليد پلاستيك در دنیا مستلزم مصرف حدود ٦٠ تا ١٠٠ميليون بشكه نفت در هر سال هست. شرکت ها و دولت ها درحال حاضر و جهت نخستین بار ضرورت تفکر دوباره راجع به سیستم جهانی پلاستیک را درک کرده اند و کار به جایی رسیده که کمیسیون اتحادیه اروپا قصد دارد تا استراتژی کاملی راجع به کاربرد پلاستیک ها با نام طرح اقدام اقتصادی تا آخر سال ۲۰۱۷ ارایه دهد. ما در این میان چه کرده ایم؟ کجای این بحران ایستاده ایم؟ درحالی که حتی جهت بررسی میزان دقیق تولید و استفاده خود پلاستیک و کیسه پلاستیکی آمارهای دقیقی در دست نداریم.

واژه های کلیدی: اقتصاد | میلیون | اقتصاد | اقتصادی | پلاستیک | استفاده | پلاستیک | قیمت گذاری | کیسه پلاستیک | سرمایه گذاری | ظروف پلاستیکی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب خارجی معروف
  • قیمت کیندل
  • فروشگاه کتاب خارجی
  • خرید کتاب الکترونیکی خارجی
  • خرید کتاب خارجی آنلاین
  • خرید کتاب زبان اصلی قانون
  • کتاب های اقتصاد اورجینال
  • کتب کتابخانه وAPI زبان اصلی
  • کتاب های بازیهای کامپیوتری اورجینال
  • دانلود منابع مرجع اخلاق کسب و کار
  • خرید کتاب های کامپایلرها از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی زبان مدلسازی
  • خرید کتاب زبان های برنامه نویسی زبان اصلی
  • خرید کتاب تکس لاتکس زبان اصلی
  • دانلود منابع مرجع نرم افزار آفیس
  • خرید کتاب نرم افزار های ادوبی زبان اصلی
  • منابع اورجینال نرم افزار ماکرومدیا
  • کتب نرم افزار CAD زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های محاسبات علمی
  • دانلود منابع مرجع شبکه